tips av sofia :)

läste på sofias blogg hur man ska schamponera håret för bästa resultat. kan göra ett inlägg lite längre fram om det funkade för mej då jag testat några gånger, men jag antar att det är olika, för olika hår :p men här kommer sofias tips :


Schamponerar du verkligen rätt? Läs här så kanske du kan lära dig nå nytt.
Jag tänkte att jag skulle göra steg för steg så ni förstår lättare.

1. Först tycker jag ni ska borta igenom håret ordentligt så det inte finns några knutar kvar och att det är lättare att hantera håret efter tvättningen då det inte är bra att borsta håret för när håret är blött är det väldigt skört.
Sen blöter du håret men en behaglig temperatur så att fjällskiktet kan öppna sig.

2. När hela håret är blött så tar du shamponering, det ska räcka med rätt lite. Som lite mer än en femkrona i handen. Sen ska du ju självklart anpassa schampot efter din hårtyp som färg eller kvalité. Du börjar med att schamponera hårbotten då du gör i Zick Zack rörelser så du masserar hårbotten. '
Det som händer när du schamponerar är att tensiderna finfördelar fetter som rinner ner med vattnet även döda hudceller, smuts, salter och eventuella hårprodukter.
Det du inte behöver göra är att schamponera topparna så mycket speciellt inte om det är slitet. Topparna tvättas ändå när schampot rinner ner med vattnet.

3. Sen sköljer du ut det ordentlig.
Du ska alltid tvätta håret två gånger. Det gjorde jag aldrig förut innan jag började frisör. Gjorde alltid en gång inge mer. Men man ska göra två gånger om man vill få bästa effekt. Första gången du schamponerar så får du endast bort smuts och olja men det verkar ingenting på håret.
Så därför tvättar du en gång till då man inte brukar behöva lika mycket schampo. Denna gång schamponerar du i cirkelrörelser, då kommer du märka att du får mycket mer lödder än fösta gången. Denna gång så gör schampot som den innehåller. T.ex. Mer glans, för färgat hår, för slitet hår, eller skandinaviskt hår. Det bror ju på van man vill ha.

4. Sen åtestår balsam, det har man för att stänga fjällskikter och så håret inte känns så strävt. Balsam hjälper också håret att bli lättare att reda ut, inte lika tovigt. Balsam applicerar du ca 3 cm från hårbotten sen hela håret. 3 cm från hårbotten är bara för att håret inte ska bli så fett så fort eftersom att hårbotten redan producerar fett så behövs det inge mer.  Själv använder jag det mest på längderna där mitt hår är som trassligast. Sen låter man det verka en liten stund innan man sköljer ut det.

Det ska räcka att tvätta håret ca två gånger i veckan, om man är riktigt duktig. Det är bara att vänja sig, man får träna sig upp. Det funkar, så prova! Håret mår bara bra av det! Det är bra för om man tvättar håret för ofta så förlorar det sina naturliga fetter som det behöver och då slits håret och blir mer torrt.. Så tvätta mer sällan!

Om du tvättar håret väldigt ofta, eller för ofta egenligen så är inpacking väldigt bra ifall du verkligen inte kan låta bli att tvätta det. Så prova det.


kram kram

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!